מחקרים 09.08.2016

מצבם הבריאותי והפסיכוסוציאלי של שורדי פוליו בגיל השלישי

חוקרים מנורבגיה מצאו כי קשישים שנפגעו מפוליו בילדותם סובלים מכאב שרירי ומפרקי, הפרעות שינה וחולשת שרירים. לרב קצב ההדרדרות איטי ומעטים נזקקים לתמיכה סיעודית

נגיף פוליו (הדמיית אילוסטרציה)
נגיף פוליו (הדמיית אילוסטרציה)

מרבית האנשים שנפגעו מנגיף הפוליו בילדותם מנהלים חיים בוגרים מלאים ופוריים על אף המגבלות המוטוריות שהותירה בהם המחלה. יחד עם זאת, בשורה של מחקרים עלה החשד כי לפוליו ביטויים קליניים מאוחרים העלולים להופיע עשרות רבות של שנים לאחר המחלה הראשונית. חוקרים מנורבגיה ערכו סקר שהתמקד במצבם הפיזי והפסיכוסוציאלי של שורדי פוליו במדינתם בשנת 1994, ולאחרונה, בשנת 2014, ערכו סקר דומה נוסף. תוצאות הסקר האחרון וכן השוואה בין שני הסקרים פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Rehabilitation Medicine.

המחקר התבסס, כאמור, על סקר שנערך בקרב שורדי פוליו בשנת 2014 והקיף נושאים דמוגרפיים, חברתיים, בריאותיים ונפשיים. 1,408 חולים (בני 70 בממוצע) עם פוליו בעברם מילאו את השאלונים. בין התלונות השכיחות ביותר נמנו: כאבי שרירים ומפרקים, אי סבילות לקור והפרעות שינה. ירידה בנפח השרירים וחולשת שרירים חדשה דווחו בשכיחות גבוהה יותר בסקר המאוחר (2014). גם השימוש בעזרים אורתופדים ועזרים נשימתיים עלה משמעותית ב 20 השנים שחלפו בין הסקרים, עם זאת, 83% מהחולים לא הזדקקו לטיפול ביתי או סיעודי קבוע. שביעות הרצון ואיכות החיים הסובייקטיבית של החולים לא השתנו מהותית בין 1994 ו 2014.

החוקרים מסכמים כי חלק ניכר מאנשים שנפגעו מפוליו בילדותם סובלים מכאבי שרירים ומפרקים, הפרעות שינה וחולשת שרירים בגיל בשלישי. לרב קצב ההדרדרות איטי מאוד ומעטים נזקקים לתמיכה סיעודית. מרבית החולים מבטאים שביעות רצון יציבה מאיכות חייהם.

מקור:

J Rehabil Med. 2016 Aug 5. doi: 10.2340/16501977-2118. [Epub ahead of print]
Health and social conditions in Norwegian polio survivors: A 20-year follow-up study.
Festvåg L1, Schanke AK, Gilhus NE

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  פוליו,  שיתוק ילדים,  חולשת שרירים,  שיקום,  תמיכה סיעודית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו