מחקרים 14.12.2016

שבץ כביטוי ראשון של פרפור עליות, סקירה אפידמיולוגית

חוקרים מפינלנד מצאו כי כ 40% מחולים ללא רקע קרדיווסקולרי וצעירים מ 75 שנים שלוקים בארוע מוחי לראשונה בחייהם סובלים מפרפור עליות לא מאובחן

המערכת הקרדיו-וסקולארית (אילוסטרציה)
המערכת הקרדיו-וסקולארית (אילוסטרציה)

פרפור פרוזדורים, ביחוד פרפור התקפי, חומק לא פעם מאבחון בשל ביטוי תסמיני דל ולא עקבי. חוקרים מפינלנד בדקו במחקר מבוסס אוכלוסיה מהו שיעור החולים הלוקים בארוע מוחי כהסתמנות ראשונה של פרפור פרוזדורים לא מאובחן. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת PLoS One.

הסקירה הרטרוספקטיבית הקיפה 3,623 חולים שטופלו במסגרות רפואיות שונות בגין ארוע מוחי או ארוע מוחי חולף לראשונה בחייהם בין השנים 2003-2012. לטובת הניתוח הסטטיסטי החוקרים הרכיבו שתי קבוצות - אחת מחולים עם פרפור פרוזדורים ידוע וקבוצה שניה מחולים שאובחנו כסובלים מפרפור עליות רק במסגרת הבירור הרפואי המקובל לאחר ארוע מוחי. הגיל הממוצע של החולים עמד על 78.3 שנים ו 55.5% מהם היו נשים (2,009 חולות). קבוצה נוספת בת 781 חולים שלקו בארוע מוחי דימומי בתקופה מקבילה שימשה כזרוע ביקורת לטובת בידוד הקשר הסיבתי בין פרפור עליות לשבץ ראשון.

מניתוח התוצאות עולה כי פרפור עליות חדש אובחן אצל 753 (20.8%) חולים שלקו בארוע מוחי או ארוע מוחי חולף איסכמי, זאת לעומת 15 חולים בלבד (1.9%) בקבוצת השבץ הדימומי. בין הגורמים המנבאים הבולטים לגילוי של פרפור עליות בקרב חולים עם שבץ נמנו - גיל צעיר, העדר רקע של מחלת לב איסכמית, מחלות כלי דם, אי ספיקת לב או יתר לחץ דם. ארוע מוחי איסכמי היה הביטוי הקליני הראשון של פרפור פרוזדורים בקרב 37% מחולים בני פחות מ 75 ללא רקע קרדיווסקולרי.

לסיכום, מהמחקר עולה כי כ 40% מחולים צעירים מ 75 ללא רקע קרדיווסקולרי שלוקים בארוע מוחי ראשון סובלים מפרפור עליות לא מאובחן. סביר להניח כי הפרעת הקצב היא זו שגורמת לסיבוך התסחיפי, אם כי עבודה רטרוספקטיבית לא מאפשרת לקבוע זאת בוודאות מוחלטת. כך או כך מדובר בשיעור גבוה מאוד של פרפור עליות לא מאובחן מה שמעלה את השאלה האם קיימת הצדקה לעריכת בדיקות סקר לגילוי מוקדם של הפרעת הקצב השכיחה.

מקור:

PLoS One. 2016 Dec 9;11(12):e0168010. doi: 10.1371/journal.pone.0168010. eCollection 2016.
Stroke as the First Manifestation of Atrial Fibrillation.
Jaakkola J1, Mustonen P2, Kiviniemi T1

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  פרפור עליות,  פרפור פרוזדורים,  הפרעות קצב,  שבץ,  ארוע מוחי איסכמי,  דימום מוחי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו