אלצהיימר 01.10.2015

שינויים מוחיים מבניים ורמות חריגות של סמנים ספציפיים נמצאו אצל ילדים בעלי סיכון גנטי למחלת האלצהיימר

במחקר חתך נמצאו רמות חריגות של סמנים ביולוגיים ושינויים מבניים ותפקודיים בהדמיית מוח בילדים נשאי הגן למחלת אלצהיימר אוטוזומלית דומיננטית

אלצהיימר (אילוסטרציה)
שינויים קוגניטיביים (אילוסטרציה)

במחקר שתוצאותיו פורסמו לאחרונה ב NEUROLOGY JAMA חוקרים ממספר מרכזים לרפואת ילדים ומכונים גנטיים בארה"ב ביקשו לבחון את השינויים המוקדמים במבנה המח, מדדים תפקודיים ורמות של סמנים ביולוגיים ספציפיים בילדים הנושאים את המוטציה לפרסינילין 1 presenilin 1 (PSEN1) E280A mutation אחת המוטציות הקשורות למחלת אלצהיימר אוטוזומלית דומינטית - ADAD.

מדדי חתך של MRI מבני ותפקודי ושל רמות אמילואיד ביתא (Aβ) בפלסמה נותחו בקרב 18 נשאי PSEN1 E280A ובמקביל בקרב 19 ילדים שאינם נשאים, בגילאים 9 עד 17, ממוצא קולומביאני. גיוס ואיסוף המידע עבור המחקר בוצעו באוניברסיטת אנטיוקיה ובבית החולים "פבלו טובון אוריבה" במדלין, קולומביה, בין אוגוסט 2011 לבין יוני 2012. מכל המשתתפים ניטלו דגימות דם ובהמשך בוצעו הדמיית MRI מבנית וכן MRI פונקציונלי תוך כדי קידוד זיכרון אסוציאטיבי ובמנוחה. המשתתפים עברו בנוסף גם הערכה קוגניטיבית. התוצאות כללו רמות של Aβ1-42 ויחס Aβ1-42:Aβ1-40, שינוים פונקציונליים בזמן קידוד זיכרון, קישוריות במצב מנוחה, ואומדן נפחי חומר אפור אזוריים. תוצאות הMRI הושוו לתוצאות מיפוי מוח ואומדני חומר אפור באזורים אופייניים ל ADAD בנשאים מבוגרים ואוכלוסיה בריאה.

נתונים סטטיסטיים

בדומה לממצאים בקרב מבוגרים נשאי המוטציה, בשלבים הפרה-קליניים המאוחרים והקליניים של מחלת אלצהיימר אוטוזומלית דומיננטית, ילדים נשאי המוטציה נבדלו מילדי קבוצת הביקורת ברמות Aβ1-42 בפלסמה אשר היו גבוהות באופן משמעותי (ממוצע: נשאים pg/mL 18.8] ולא נשאי ;pg/mL 13.1 (P<0.001) .
הבדל נוסף נרשם ביחס Aβ1-42:Aβ1-40 (ממוצע: נשאים, 0.32 ; לא נשאים, 0.21; P<0.001). פער נוסף נרשם לרעת קבוצת הנשאים בדה-אקטיבציה באזורים הפריאטליים במהלך משימת קידוד זיכרון.
שלא כמו נשאים בשלבים מאוחרים יותר, ילדים נשאי-המוטציה הציגו קישוריות פונקציונלית מוגברת של פיתול החגורה האחורי (posterior cingulate cortex) עם אזורי האונה הטמפורלית המדיאלית . כך גם נפחי החומר אפור היו גדולים יותר באזורים הטמפורליים של ילדים נשאים לעומת נשאים מבוגרים (לדוג', פארא-היפוקמפוס שמאלי; P<0.049, מתוקן עבור השוואות מרובות).

סיכום

החוקרים מסכמים וקובעים כי כבר אצל ילדים הנמצאים בסיכון גנטי למחלת אלצהיימר אוטוזמלית דומיננטית מודגמים שינוים מבנים ותפקודיים במח וכן רמות מוגברות של אמילואיד ביתא, סמן ביולוגי של המחלה. התוצאות אינן מספקות הסבר לשאלה האם השינויים הינם התפתחותיים או לחלופין ביטוי של ניוון עצבי.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

מקור
Quiroz YT, Schultz AP, Chen K, et al. Brain Imaging and Blood Biomarker Abnormalities in Children With Autosomal Dominant Alzheimer Disease: A Cross-Sectional Study. JAMA Neurol. Published online June 29, 2015. doi:10.1001/jamaneurol.2015.1099. .

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  סמנים ביולוגיים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו