מחקרים 05.06.2016

ביטוי האלל APOE2 מגן מפני הידרדרות קוגניטיבית במהלך ההזדקנות

האלל APOE2 קשור לרמות אפוליפופרוטאין E גבוהות ורמות כולסטרול נמוכות במוח, ולכן מביא לשימור יחסי של תפקוד הזיכרון במהלך הזדקנות, ללא קשר לשינויים העצביים והדלקתיים במוח

סינפסות במוח (איור אילוסטרציה)

אפוליפופרוטאין Eי(Apolipoprotein E - apoE) הוא נשא כולסטרול עיקרי במוח אשר נקשר לסיכון גבוה למחלת אלצהיימר. בהשוואה לאלל המסוכן APOE4, ההשפעות של האלל המגן APOE2 לא נחקרו באופן מספק.

בוצע חיפוש במרכז התיאום האמריקאי למחלת האלצהיימר (National Alzheimer's Coordinating Centerי- NACC) אחר רשומות רפואיות וניסויים פרה-קליניים בהם נעשה שימוש בתחליפי apoE אנושיים בעכברים, אשר לא הראו פתולוגיה של הצטברות עמילואידים.

מבחינה קלינית, האלל APOE2 נקשר עם מידה פחותה של הידרדרות קוגניטיבית במהלך ההזדקנות. השפעה זו נצפתה גם בקרב מטופלים עם פתולוגיה קלה של הצטברות עמילואידים, או לאחר התאמה עבור פתולוגיות הקשורות לאלצהיימר.

בניסויים בבעלי חיים נמצא, כי עכברים שטופלו בתחליפי apoE2 אנושיים הפגינו גם הם שימור של תפקוד הזיכרון במבחני מבוכי מים. עם זאת, עכברים אלו הראו שינויים הקשורים לגיל בשיעורים דומים או גדולים יותר מבחינת אובדן סינפסות, דלקת עצבית (neuroinflammation) ולחץ חמצוני (oxidative stress), בהשוואה לעכברים שטופלו בתחליפי apoE3 או apoE4 אנושיים.

ריכוזי apoE בקליפת המוח (cortex), ההיפוקמפוס, הדם והנוזל המוחי-שדרתי (CSF) נקשרו באופן ישיר לתפקוד הזיכרון, עבור כל האיזופורמים של apoE. זאת, בעוד שעכברים שטופלו בתחליפי apoE2 אנושיים היו עם הרמות הגבוהות ביותר של apoE והרמות הנמוכות ביותר של כולסטרול בקליפת המוח, למרות רמות כולסטרול גבוהות ב-CSF ובדם. רמות כולסטרול אלו נקשרו עם רמות apoE ותפקוד זיכרון בכל האיזופורמים של apoE.

ממצאי המחקר מראים, כי APOE2 קשור למיתון ההידרדרות הקוגניטיבית במהלך ההזדקנות. תהליך זה יכול להתרחש ללא תלות בשינויים הסינפטיים והדלקתיים ובהצטברות עמילואידים. רמות גבוהות של apoE ואופי המטבוליזם של כולסטרול בקרב נשאי APOE2 תורמים להשפעה המגנה שנצפתה.

מקור:

Mitsuru Shinohara, Takahisa Kanekiyo, Longyu Yang, Duane Linthicum, Motoko Shinohara, Yuan Fu, Laura Price, Jessica L. Frisch-Daiello, Xianlin Han, John D. Fryer and Guojun Bu. APOE2 eases cognitive decline during Aging: Clinical and preclinical evaluations. Annals of Neurology, Article first published online: 29 MAR 2016. DOI: 10.1002/ana.24628

נושאים קשורים:  מחקרים,  כולסטרול,  אלצהיימר,  הצטברות עמילואידים,  הידרדרות קוגניטיבית,  הזדקנות,  אובדן סינפסות,  דלקת עצבית,  כולסטרול בקליפת המוח,  תפקוד זיכרון,  אפוליפופרוטאין E,  Apolipoprotein E
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו