תיאור מקרה 23.08.2017

משאבת בלון באבי העורקים גרמה לכאבי ראש משתקים דמויי מיגרנה

תוצאות הנחת IABP דרך עורק בית השחי בעקבות תעוקת לב עיקשת והחמרה של קשיי נשימה במועמד להשתלת לב אורטוטופית

מטופל שהמתין להשתלת לב נזקק להנחת משאבת בלון באבי עורקים עקב הרעה במצבו. המשאבה הביאה לשיפור ניכר במצבו, אך גם להתפרצות כאבי ראש חד צדדים חמורים ודמויי מיגרנה, אשר לא הגיבו לטיפול תרופתי.

משאבת בלון באבי העורקים (Intra-aortic balloon pump - IABP) שפועלת בעת מנוחת הלב (counterpulsation) היא שיטת טיפול על בסיס קטטר עבור מחלת לב כלילית ואי ספיקת לב בלתי מפוצה, שמטרתה להגביר את זרימת הדם בעורקים הכליליים ולשפר את תפוקת הלב (cardiac output). לרוב, IABP נסבלת היטב, וסיבוכי הטיפול קשורים בדרך כלל לכלי הדם ההיקפיים או לצריכת תאי דם אדומים או טסיות.

לרוב, ההתקן מוחדר לגוף דרך עורק הירך, ומסיבה זו מטופלים מונחים לנוח בשכיבה אחרי ההליך. לאחרונה נעשה שימוש בעורק בית השחי להחדרת ההתקן, בקרב מטופלים עם מחלה טרשתית של כלי דם היקפיים ותיעוד של עורקים קטנים, או בקרב מטופלים שמחכים להשתלה, על מנת לשמר את יכולת ההליכה של המטופל ולמנוע הידרדרות במצבו הבריאותי.

מטופל עם קרדיומיופתיה איסכמית והפרעה חמורה בתפקוד חדר שמאל, המתין בבית חולים בניו יורק להשתלת לב אורטוטופית. בעקבות הידרדרות בתסמיני תעוקת לב עיקשת והחמרה של קשיי נשימה, הוא נזקק להנחת IABP דרך עורק בית השחי השמאלי, הליך שהביא לשיפור ניכר במצבו.

לאחר ההליך דיווח המטופל על כאב ראש חד צדדי עיקש, דמוי מיגרנה, שהיה עמיד לטיפול תרופתי סטנדרטי עבור כאבי ראש. רופאיו ניסו אסטרטגיות רבות על מנת לפתור את הכאב, אך המטופל התעקש כי הכאב החל לאחר הנחת IABP. לבסוף הוסרה המשאבה, דבר שהביא לפתרון מלא לכאבי הראש שלא חזרו.

הרופאים שדיווחו על מקרה זה משערים כי זרימת הדם המכוונת בכיוון אחד ועלייה ישירה בזילוח הדם למוח מהמשאבה באבי העורקים יכולות לגרום להתרחבות עורקים חוץ-גולגולתיים, והתרחבות זו היא הסיבה לכאבי הראש המשתקים והעיקשים שסבל מטופל זה.

מקור:

Unilateral Headache Status after Intra-Aortic Balloon Pump Placement

Case Rep Med. 2017;2017:5043471. doi: 10.1155/2017/5043471. Epub 2017 Jul 27.

Unilateral Headache Status after Intra-Aortic Balloon Pump Placement.

Weber GM1Gass AL2Parikh SB1.

 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28819361

נושאים קשורים:  משאבת בלון באבי העורקים,  מחלת לב כלילית,  אי ספיקת לב בלתי מפוצה,  תפקוד חדר שמאל,  השתלת לב,  כאב ראש,  התרחבות כלי דם,  קרדיומיופתיה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו