חדשות 10.09.2017

מקרה נדיר ברמב"ם: בתוך יומיים, בת 78 עברה שני צנתורי מוח לטיפול בשבץ ושבה לתפקד

הצוות הרפואי עמד בדילמה: מצד אחד, לבצע בפרק זמן כה קצר צנתור נוסף במוח ולסכן את החולה. מצד שני, מדובר בטיפול הטוב ביותר שניתן היה לתת למטופלת

צנתור מוח ברמב"ם

צנתור מוח, אחת המיומנויות הרפואיות המורכבות והחשובות ביותר, הוא במקרים רבים המוצא האחרון עבור חולים עם שבץ מוחי על רקע חסימה (איסכמי). במצבים בהם נחסם אחד מכלי הדם המובילים למוח, יכולים אותם מצנתרים להגיע עד למקור החסימה ולטפל בה נקודתית.

בפעולה נדירה שתוארה בספרות הרפואית העולמית רק פעמיים קשישה בת 78 מאזור חיפה עברה ברמב"ם את ההליך העדין בתוך יומיים, פעמיים, בדיוק באותו העורק. שני ההליכים הסתיימו בהצלחה והמטופלת השתחררה לביתה כשהיא חשה בטוב.

המקרה אירע לאחרונה, כאשר א' הגיעה במהלך הלילה למיון רמב"ם כשהיא סובלת מתסמיני שבץ קשה. לאחר בירור במסגרת מסלול אבחון מהיר המיושם במיון ביה"ח, נכנסה הקשישה לחדר הצנתורים של היחידה לנוירו-רדיולוגיה פולשנית, שם בוצע הליך של צנתור מוח, תוך התמודדות עם אתגרים שנבעו מן החסימה ממנה היא סבלה. ההליך הסתיים בהצלחה והמטופלת אושפזה להמשך השגחה במחלקה הנוירולוגית ברמב"ם, כשהיא מראה שיפור במצבה בתוך פרק זמן קצר.

למרות הצלחת הטיפול הראשון, לפי הסטטיסטיקה הרפואית, ב-2% מהמקרים עלולים מטופלי שבץ מוחי איסכמי אשר עברו טיפול מכאני (צנתור מוח) לטיפול בבעיה, לחוות שבץ נוסף בתוך פרק זמן קצר. ואכן, בעודה מאושפזת ברמב"ם ומתאוששת מההליך הטיפולי הראשון שבוצע יומיים קודם לכן, חוותה א' שבץ מוחי נוסף, בדיוק באותו האופן ובדיוק באותו המקום.

בפני הצוות הרפואי עמדה דילמה: מצד אחד, צנתור, הליך פולשני לכל דבר, עלול להיות טראומה לא פשוטה לכלי הדם הרגישים והעדינים שעוברים במוח, כאשר הוא מבוצע בפעם השנייה בפרק זמן כה קצר, אך יחד עם זאת מדובר בטיפול הטוב ביותר שניתן היה לתת למטופלת.

כיוון שהקשישה הצליחה להתאושש כמעט לחלוטין מהאירוע הראשון, הוחלט לבצע בדיקת CT ולבחון באופן מדויק יותר האם העורקים יעמדו בטיפול. תוצאות הבדיקה העלו תמונת מצב חיובית ובתוך פרק זמן קצר שכבה א' על מיטת הטיפול בחדר הצנתורים ועברה צנתור מוח שני בתוך 48 שעות.

"למרות הנתונים הלא פשוטים ולמרות שחוותה שבץ מוחי שני בתוך פרק זמן קצר, המטופלת התאוששה במהירות גם אחרי הצנתור הנוסף", מסכם ד"ר איתן אברג'ל, מנהל יחידת נוירו-רדיולוגיה פולשנית ברמב"ם ומי שביצע את שני הצנתורים בא'.  "זאת סיטואציה נדירה מאוד מבחינה רפואית ולכן גם ההתמודדות שלנו איתה היתה כזו. בבדיקות שאחרי הטיפול קיבלנו אישה ערנית ומתקשרת, שמדברת ומזיזה את גפיה. אנחנו בהחלט מרוצים מהתוצאה".

כ-10,000 מקרי שבץ מתרחשים מדי שנה בישראל, כאשר 15% מהם נגרמים כתוצאה מדימום תוך מוחי (המורגי), אך היתר, 85% מהמקרים, הם כתוצאה מחסימה של כלי הדם (איסכמי). חלון ההזדמנויות לטיפול ממיס קריש במקרי שבץ מוחי הינו 4.5 שעות מתחילת האירוע, כאשר כל דקה שעוברת היא קריטית.

השימוש בצנתור מוח, הגעה אל העורק החסום וטיפול נקודתי בחסימה,  מרחיב את חלון הטיפול במקרים של שבץ מוחי איסכמי ל-6 שעות ואף יותר ומאפשר להציל במקרים רבים חיים של מטופלים אשר סובלים מחסימה בכלי הדם הגדולים של המוח. בישראל פועלים כיום בסך הכל 14 מצנתרי מוח, שניים מהם ברמב"ם, בית החולים הגדול בצפון: ד"ר איתן אברג'ל וד"ר רותם סיון.

נושאים קשורים:  צנתור מוחי,  רמב"ם,  מחקרים,  שבץ מוחי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו