שבץ מוח 11.01.2018

מחקר חדש: ניתן להרחיב את חלון הזמנים לטיפול בשבץ מוח ל-24 שעות

מחקר חדש מצא כי צנתור מוח יעיל עד 24 שעות אחרי תחילת הופעת התסמינים. במרכז הרפואי שיבא כבר מיישמים ומשנים את פרוטוקול הטיפול

כ-20 אלף איש בשנה בישראל לוקים בשבץ מוח. תחילת הופעת התסמינים אינה תמיד מובהקת ועל אף קמפיין להעלאת המודעות, לא כולם מתפנים למיון באופן מיידי. ההנחיות עד כה הורו על מתן תרופה לסילוק קרישים (TPA) עד ארבע שעות וחצי מרגע האירוע וצנתור מוחי דחוף עד שמונה שעות. הנחת העבודה היתה כי לאחר טווח זמנים זה הנזק הוא קבוע ועל כן, אם מטופל מגיע ומעיד על תסמינים שהחלו יותר משמונה שעות מעת הגעתו, ממשיכים בטיפול שמרני.

מחקר חדש מצא כי הטיפול בשבץ מוח יעיל עד 24 שעות אחרי תחילת הופעת התסמינים. המחקר, שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine כלל כ-200 משתתפים ונמצא כי כ-50% מאלה אשר צונתרו עד 24 שעות אחרי האירוע הראו התאוששות ויצאו ממנו עצמאים מבחינה תפקודית.

ד"ר דודי אוריון, מנהל מרכז השבץ במרכז הרפואי שיבא, תל השומר, מסביר כי מדובר במהפכה של ממש בתפישת הטיפול בשבץ מוח: "אם עד היום חשבו שלאחר שמונה שעות נגרם כבר נזק בלתי הפיך לרקמות המוח, היום אנחנו יודעים שצנתור מוח יעיל עד 24 שעות לאחר האירוע".

ד"ר אורין מציין כי "אנחנו כמובן חוזרים ומפצירים באנשים אשר סובלים מתסמינים להגיע לבית החולים כמה שיותר מהר אך אין ספק שהרחבת טווח הזמנים תאפשר לנו להגיע ליותר אנשים ולהחזיר יותר אנשים לתפקוד תקין ומלא אחרי שבץ מוח, ולכן החלטנו על שינוי הפרוטוקול בשיבא באופן מיידי. אנו מעריכים כי בחודשים הקרובים יהיה שינוי בהנחיות העולמיות לטיפול בשבץ ויישום של ממצאי המחקר".

נושאים קשורים:  צנתור מוח,  חלון זמנים לטיפול,  שבץ מוח,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו