זעזוע מוח 20.03.2018

הפרעות שינה לאחר זעזוע מוח מאריכות את החלמת המטופל

הערכה של הפרעות שינה במטופלים לאחר זעזוע מוח היא חלק חשוב מהטיפול באוכלוסיה זו

מחקר רטרוספקטיבי אמריקאי במטופלים לאחר זעזוע מוח בחן את הקשר בין זעזוע מוח להפרעות שינה ומצא שבשליש מהמטופלים לאחר זעזוע מוח מופיעות הפרעות שינה, אשר מאריכות את משך ההחלמה של המטופל. החוקרים ממליצים לבצע הערכה של הפרעות שינה במטופלים אלו כחלק מהטיפול הכולל שניתן להם

הפרעות שינה הן בעיה מוכרת ונפוצה במטופלים לאחר זעזוע מוח. במחקר רטרוספקטיבי שנערך בארה"ב בין השנים 2005 ל-2011 בחנו החוקרים את תיקיהם הרפואיים של מטופלים בגילאי 13-18 במרפאה המתמחה בטיפול בזעזוע מוח, על מנת להעריך את הפרעות השינה של המטופלים ומשך זעזוע המוח שממנו סבלו, וכן את השימוש במלטונין ויעילותו.

במחקר נכללו 417 מטופלים, כאשר מתוכם 123 (34%) דיווחו על הפרעות שינה. להלן ממצאי המחקר:

  • לא נצפה הבדל בהפרעות השינה בחתך של גיל, מין או מספר זעזועי המוח בעבר.
  • הפרעות שינה נקשרו לעלייה של פי 3 עד פי 4 במשך הזמן הדרוש להחלמה.
  • הפרעות שינה הופיעו בסבירות גבוהה יותר לאחר זעזועי מוח שלא היו קשורים לספורט לעומת זעזועי מוח שהיו קשורים לספורט (45% לעומת 29%, p = 0.01).
  • מתן מלטונין שיפר את הפרעות השינה אצל 67% מהמטופלים.

החוקרים סיכמו כי ביצוע הערכה של הפרעות שינה לאחר זעזוע מוח הינה חלק חשוב מהערכת המטופל, וכי הממצאים הנ"ל יעזרו למטפלים להעניק הדרכה וטיפול למתבגרים שמחלימים מזעזוע מוח.

מקור:

Bramley H, Henson A, Lewis MM, Kong L, Stetter C, Silvis M. Sleep Disturbance Following Concussion Is a Risk Factor for a Prolonged Recovery. Clin Pediatr (Phila). 2017;56(14):1280-1285.

נושאים קשורים:  זעזוע מוח,  מלטונין,  פציעות ספורט,  הפרעות שינה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו