תיאור מקרה 16.04.2018

תיאור מקרה: טיפול בתא לחץ בליקוי נוירולוגי כרוני עקב הרעלת פחמן חד-חמצני

מקרה זה מעלה לדיון את התפישה לפיה ל-HBOT אין מקום במהלך הכרוני של פגיעה מוחית עקב הרעלת CO

טיפול בתא-לחץ ב"אסף הרופא" (צילום: "אסף הרופא")
טיפול בתא-לחץ (צילום: "אסף הרופא")

מטופל בן 27 שחווה סיבוכים נוירולוגיים מוטוריים וקוגניטיביים קשים בעקבות הרעלת פחמן חד-חמצני (CO) עבר עשרות טיפולים בתא לחץ עם חמצן היפרברי יותר משנה לאחר ההרעלה. טיפולים אלה הביאו לשיפורים משמעותיים בתפקוד המוטורי והקוגניטיבי של המטופל, עד להשבת כושר הנהיגה וחזרה למעגל העבודה.

סיבוכים נוירו-פסיכיאטריים דווחו בקרב 15%-45% מהאנשים ששרדו הרעלת פחמן חד-חמצני (carbon monoxide - CO). טיפול בחמצן היפרברי (Hyperbaric oxygen therapy – HBOT; תא לחץ) מפחית את ההיארעות של ליקויים קוגניטיביים ונוירולוגיים. היעילות של מתן HBOT מעבר ליום או יומיים הראשונים לאחר הפגיעה הראשונית אינה ידועה. עם זאת, קיימות ראיות מסוימות המעידות על תועלת מטיפול זה. מובא להלן דיווח על מטופל שקיבל HBOTי14 חודשים לאחר החשיפה ל-CO והגיב בשיפור ניכר במצבו הנוירולוגי.

אקדמאי בן 27 נמצא מחוסר הכרה עקב הרעלת CO (קרבוקסיהמוגלובין: 31.7%). הוא קיבל חמישה טיפולי HBOT בשלב מוקדם לאחר החשיפה ל-CO. לאחר שחרורו מבית החולים, המטופל פיתח כוריאה, פרקינסוניזם, דיסטוניה, אובדן זיכרון, ירידה במהירות עיבוד מידע והפרעה בשטף הדיבור אשר הותירו אותו מוגבל. לאחר שהמטופל הגיע למישור קליני (clinical plateau), הוא ניסה שוב HBOT ל-90 דקות עם ATA (אטמוספירה) 2.4 יחד עם הפסקות אוויר. בדיקה נוירופסיכולוגית בוצעה בקו הבסיס ולאחר כל 20 מחזורי HBOT, חמישה מתוכם בוצעו 14-22 חודשים לאחר החשיפה ל-CO.

לאחר 20 הטיפולים הראשונים, חל שיפור בפרקינסוניזם ודיסטוניה. לאחר 40 טיפולים, נצפו שיפורים נוספים במהירות המנטלית, שטף הדיבור ותנועות מוטוריות עדינות. התוצאה בתום 100 טיפולים היתה מטופל שהשיב את עצמאותו, כולל כושר נהיגה ותעסוקה.

מקרה זה מעלה לדיון את התפישה לפיה ל-HBOT אין מקום במהלך הכרוני של פגיעה מוחית עקב הרעלת CO. יש לשקול ביצוע מחקרים קליניים מבוקרים על מנת להעריך את היעילות הטיפולית של HBOT בקרב מטופלים עם סיבוכים נוירולוגיים עקב הרעלת CO.

מקור:

Undersea Hyperb Med. 2018 Jan-Feb;45(1):83-87. Hyperbaric oxygen for late sequelae of carbon monoxide poisoning enhances neurological recovery: case report.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  חמצן היפרברי,  רפואה היפרברית,  תא לחץ,  HBOT,  הרעלת פחמן חד-חמצני,  קרבוקסיהמוגלובין,  כוריאה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו