כאב בפגים 26.04.2018

כאב מפרוצדורות וגלוקוז פומי בפגים: התפתחות המוח והשפעה תלוית מין

האם כאב מפרוצדורות וחשיפה לגלוקוז קשורים עם שינויים מבניים ותפקודיים בהתפתחות המוח באופן שונה בין פגים זכרים ונקבות?

תינוק בפגיה (אילוסטרציה)
תינוק בפגיה (אילוסטרציה)

מחקר חדש בוצע במטרה לקבוע האם כאב מפרוצדורות וחשיפה לגלוקוז קשורים עם שינויים מבניים ותפקודיים בהתפתחות המוח באופן שונה בין פגים זכרים ונקבות, והשפעתם על תוצאים נוירו-התפתחותיים בגיל מתוקן של 18 חודשים.

51 פגים [22 זכרים ; גיל הריון חציוני (טווח בין רבעונים) 27.6 (2.0) שבועות] עברו סדרה של 3 סריקות הכוללות סריקות MRI בשלב T1-weighted ומצב מנוחה בגיל הריון חציוני של 29.4, 31.9 ו-41.1 שבועות. תלמוס, גרעיני הבסיס ונפח המוח עברו הערכה. נבדקו נתוני Functional MRI במצב מנוחה. כאב נמדד כסך מספר הפרוצדורות החודרניות שנעשו ביחידת טיפול נמרץ פגים. תוצאים נוירו-התפתחותיים בגיל מתוקן של 18 חודשים הוערכו לפי Bayley Scales of Infant Development מהדורה שנייה. בוצעה הערכה לטיב הקשר בין כאב וחשיפה לגלוקוז עם מבנה המוח והתפתחות תפקודית.

מספר גבוה יותר של פרוצדורות חודרניות נמצא קשור באופן עצמאי עם פחות גדילה של התלמוס (p<0.001), גרעיני הבסיס (p=0.028) וסך נפח המוח (p=0.001), בעיקר בקרב נקבות. קשרים דומים נצפו בין חשיפה לגלוקוז ונפח המוח. קשרים תפקודיים בין התלמוס והקורטקס הסנסורי-מוטורי היו קשורים באופן שלילי עם מספר הפרוצדורות החודרניות. כאב רב יותר כתוצאה של פרוצדורות רפואיות וחשיפה גדולה יותר לגלוקוז היו קשורים עם תוצאים נוירו-התפתחותיים גרועים יותר.

ממצאים אלה מציעים כי התפתחות מבנית ותפקודית של המוח פגיעה לכאב בשל פרוצדורות רפואיות. שימוש בגלוקוז לצורך הפחתת הכאב איננו מפחית את ההשפעה השלילית של הכאב על התפתחות המוח. הפגיעות של התפתחות המוח בקרב נקבות בחשיפה מוקדמת לכאב שונה מתחלואה אחרת בקרב פגים. הקשר בין כאב וגלוקוז להתפתחות נוירולוגית מצביעה על כך שגורמים אלו בעלי השפעה ארוכת טווח.

מקור:

Schneider J, Duerden EG, Guo T, Ng K, Hagmann P, Graz MB, Grunau RE, Chakravarty MM, Hüppi PS, Truttmann AC, Miller SP. Procedural pain and oral glucose in preterm neonates: brain development and sex-specific effects. Pain. 2018 Mar 1;159(3):515-25.

ערכה: ד"ר נועה יקירביץ אמיר

נושאים קשורים:  מחקרים,  כאב,  גלוקוז,  MRI,  פגים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו