שימוש בקנאביס 31.12.2018

שינויים בנפח ובצורה של ההיפוקמפוס בקרב צרכני קנאביס תלותיים

חוקרים מצאו שצרכני קנאביס תלותיים מתאפיינים בנפח היפוקמפוס קטן יותר לעומת צרכני קנאביס שאינם תלותיים

שימוש בקנאביס הוא נפוץ ביותר ונחשב כנטול סיכונים באופן יחסי. עם זאת, חלק מצרכני הקנאביס הקבועים יוכלו לפתח תלות ולסבול מירידה באיכות החיים כמו גם מבעיות בבריאות הנפש לעומת צרכנים לא תלותיים.

הניורואנטומיה שמאפיינת שימוש בקנאביס שמביא לתלות בחומר אינה ברורה. במחקר זה ביקשו החוקרים לבחון את התפקיד של שימוש תלותי בקנאביס במבנה ההיפוקמפוס, אחד מאזורי המוח המשתנים באופן הבולט ביותר בשימוש בקנאביס. זאת, ביקשו לעשות החוקרים, באמצעות מחקר שיתפרס על מספר מרכזי ניסוי.

החוקרים השוו את נפח ואת צורת ההיפוקמפוס בגובה ה-vertex ב-4 מרכזי מחקר בקרב 121 נבדקים שאינם משתמשים בקנאביס ו-130 משתמשים. כמו כן, החוקרים השוו בין 106 בקרות לבין 50 משתמשים לא תלותיים ו-70 משתמשים תלותיים. בנוסף לשתי השוואות אלה, השוו החוקרים גם 41 בקרות, 41 משתמשים לא תלותיים ו-41 משתמשים תלותיים, שזווגו בהתבסס על גיל, תחילת השימוש והמינון.

החוקרים מצאו שצרכני קנאביס לא היו שונים מהבקרות בכל הנוגע לנפח ההיפוקמפוס וצורתו. עם זאת, צרכנים תלותיים בקנאביס התאפיינו בנפח היפוקמפוס ימין ושמאל נמוך יותר באופן מובהק לעומת הבקרות והצרכנים הלא תלותיים, ללא קשר למינון השימוש.

באופן דומה, ניתוח צורה של הנתונים הדגים ירידת נפח נקודתית בגוף העליון-מרכזי של ההיפוקמפוס.

על פי החוקרים, ממצאיהם תומכים בתאוריות הניורו-מדעיות על פיהן קיים קשר בין שינויי היפוקמפוס לבין תלות בשימוש בקנאביס. על כן לדידם, דרוש מחקר נוסף על מנת להבהיר את הסיכון והסיבות להבדלים בין צרכני קנאביס תלותיים וכאלה שאינם.

מקור: 

Chye, Y. et al. (2018). Addiction Biology. Online.

נושאים קשורים:  מחקרים,  קנאביס,  התמכרות,  מריחואנה,  תלות,  סמים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו