מחלת פרקינסון 19.03.2019

הפנוטיפ במחלת פרקינסון מושפע מחומרת המוטציות בגן ה-GBA

במחקר ישראלי חדש נמצא שתסמינים מוטוריים, קוגניטיביים, אולפקטוריים ופסיכיאטריים חמורים יותר במוטציות חמורות יותר של הגן glucocerebrosidase

מחלת פרקינסון (צילום: אילוסטרציה)

מוטציות בגן glucocerebrosidase - GBA מחולקות לקלות ולחמורות (mild GBA, mGBA ; severe GBA, sGBA) בהתבסס על התרומה שלהם בפנוטיפ של מחלת גושה (Gaucher disease, GD) בקרב הומוזיגוטים.

במחקר חדש שנערך במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי והתפרסם בכתב העת Parkinsonism and Related Disorders, ביצעו החוקרים אנליזה ארוכת-טווח בקרב מטופלים עם מחלת פרקינסון אשר נושאים מוטציות בגן GBA כדי לאפיין בצורה טובה יותר קורלציות של גנוטיפ-פנוטים.

מטופלים עם מחלת פרקינסון עברו הערכה מקיפה של תפקודים רפואיים, נוירולוגיים, קוגניטיביים ותפקודים שאינם-מוטוריים. נתונים ממטופלים אלו נבדקו כדי להעריך הבדלים בפנוטיפ של המחלה בהתבסס על הגנוטיפ.

נתונים סטטיסטיים: במחקר השתתפו 355 מטופלים עם מחלת פרקינסון: 152 מטופלים עם מלחת פרקינסון אידיופתית, 139 מטופלים עם mGBA,י48 מטופלים עם sBGA, ו-16 מטופלים עם GD-PD. הקבוצות היו דומות בגיל, במין, בשנות ההשכלה ובגיל התפרצות המחלה. הן קבוצת ה-sGBA והן קבוצת ה-GD-PD היו בעלי ציונים גבוהים יותר ב-Unified Parkinson Disease Rating Scaleי(UPDRS)י(P = 0.041), תדירות גבוהה יותר של הפרעות התנהגות בשנת REMי(REM sleep behavior disorder, RBD)י(p = 0.022) והזיות (p <0.0001) בהשוואה לקבוצות האחרות של מטופלים.

מטופלים עם sGBA חוו יותר סימפטומים שאינם מוטוריים (p <0.0001), דיכאון (p<0.001) והיפוזמיה (hyposmia) גרועה יותר (p = 0.010). מבחן ה-trail making היה ארוך יותר משמעותית ב-GD-PD, ולאחריו sBGA, mGBA ומטופלים עם מחלת פרקינסון אידיופתית (p=0.005).

לאור הממצאים, החוקרים מסכמים שתסמינים מוטוריים, קוגניטיביים, אולפקטוריים ופסיכיאטריים חמורים יותר ב-sGBA וב-GD-PD בהשוואה ל-mGBA ומחלת פרקינסון אידיופתית, מה שמחזק את הרעיון שחומרת הפנוטיפ של מחלת פרקינסון קשורה לחומרת המוטציה בגן ה-GBA.

מקור:

Thaler, Avner et al. Parkinson's disease phenotype is influenced by the severity of the mutations in the GBA gene. Parkinsonism & Related Disorders , Volume 55 , 45 – 49

נושאים קשורים:  מוטציה,  פנוטיפ,  גנוטיפ,  מחלת גושה,  פרקינסון,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו