חדשות

מחסור חמור בנוירולוגים בישראל: בתשעה בתי חולים אין מחלקה נוירולוגית

למרות שהתחלואה משבץ, דמנציה, אלצהיימר ופרקינסון נמצאת בעלייה משמעותית, כיום עובדים בארץ רק 323 נוירולוגים - אחד לכל 30 אלף נפש

פרופ' דוד טנה, יו"ר איגוד הנוירולוגיה. "נמשיך לעבוד במשותף עם גורמי המקצוע ליישום המלצות הדו"ח" (צילום: יח"צ)

בתשעה בתי חולים בישראל אין מחלקה נוירולוגית ויחסית יש מעט מאוד רופאים מתמחים בתחום. כיום עובדים בארץ רק 323 נוירולוגים, כלומר אחד לכל 30 אלף נפש. סך מיטות האשפוז במחלקות הנוירולוגיות עומד על 357 - בצפון הארץ 28 מיטות ובדרום 42.

בעוד ששיעור התחלואה הנוירולוגית בישראל הולך וגדל, לצד אובדן שנות בריאות עקב מחלות כמו שבץ מוחי, דמנציה, אלצהיימר, פרקינסון, אפילפסיה, טרשת נפוצה ואחרות, וזינק בין השנים 1990 ל-2016 ב-63%, העלייה באירופה מתונה באופן מובהק - 4%-3%.

נתונים אלה, שנמסרו על ידי איגוד הנוירולוגיה, מתפרסמים הבוקר (ג') ב"ידיעות אחרונות" בכתבתה של ענבר טויזר.

עוד מדווח כי עקב המחסור החמור בנוירולוגים מומחים, ההמתנה לביקור אצל מומחה בתחום אורכת ארבעה עד שמונה חודשים במקרה הטוב ביותר.

בדיווח מצוטט יו"ר איגוד הנוירולוגיה, פרופ' דוד טנה, שאמר: "שיעור הנוירולוגים בישראל איננו ריאלי ביחס לגודל האוכלוסיה. יש מדינות שהתחלואה הנוירולוגית נעצרה הודות לרפואה מונעת וטיפול מהיר הניתן על ידי מומחים. משרד הבריאות בישראל לא עשה את ההתאמות הנדרשות למצב הזה.

"אנשים שלקו בשבץ מוחי מאושפזים במחלקות פנימיות ולא במחלקות הייעודיות כיוון שאין בהן מקום. כאשר עולה חשש לאלצהיימר אך הבדיקה לבירור מתקיימת רק אחרי שמונה חודשים, המחלה כבר בעיצומה ולמוח נגרם נזק בלתי הפיך".

פרופ' גל איפרגן, מנהל הנוירולוגית ב"סורוקה", הוסיף: "המשאבים שהמדינה מקצה לנוירולוגיה נשארו באותו היקף כמו בשנות ה-70". פרופ' ראדי שאהין מ"זיו" ציין כי התפוסה במחלקתו עומדת תדיר על 200% ובכל צפון הארץ אין אפילו מרפאה ייעודית אחת לפרקינסון בעוד שהיקף התחלואה באזור זה עומד על כ-3,000".

משרד הבריאות הודה כי קיים מחסור בנוירולוגים מומחים לשבץ מוחי, אך ציין כי המשרד מממן השתלמויות עמיתים לרופאים שמעוניינים בכך, במיוחד בפריפריה.

נושאים קשורים:  פרופ' גל איפרגן,  פרופ' ראדי שאהין,  פרופ' דוד טנה,  איגוד הנוירולוגיה,  שבץ מוחי,  אלצהיימר,  פרקינסון,  חדשות,  מחסור ברופאים
תגובות
אנונימי/ת
09.07.2019, 17:01

מחדל חמור של ליצמן ומשרד הבריאות

אנונימי/ת
09.07.2019, 21:34

לנוירולוגים אין לובי וגם לא מנהיגות מקצועית חזקה וכריזמטית שתטלטל את
הציבור ומשרד הבריאות
מי שסובל ויסבול הרבה יותר זה הציבור שחוטף מחלות נוירולוגיות קשות ביותר
שחלקם גורמות לנכות קשה
ואין מספיק נוירולוגים לטיפולי חרום , טיפולי חצי חירום ומעקב מרפאתי בבתי חולים
ובקהילה.
המצה ממש זוועה

וכולם אדישים

מוזר מאוד !

אנונימי/ת
11.07.2019, 17:33

אין שום מחסור בנוירולוגים. התפקיד העיקרי של טיפול בחולים כרונים הסובלים מתסמונות נוירולוגיות הוא ברפואה הראשונית, ורק במקרים מיוחדים יש צורך בייעוץ נוירולוגי, ויש בהחלט די והותר יועצים נוירולוגים. אין שום צורך ב-"נוירולוג משפחה" בקהילה ויש בהחלט נזקים ברורים מהתרחבות של "מומחים ראשוניים" שמתקשים לספק למטופל טיפול מקיף בכלל תחלואיו תוך שמירה על רצף טיפולי ראוי.