תרומבקטומיה אנדוווסקולרית 11.07.2019

תרומבקטומיה אנדווסקולרית כאמצעי לשיפור הישרדות לאחר שבץ איסכמי

תרומבקטומיה אנדווסקולרית מוקדמת או מאוחרת מעלה סיכוי להישרדות לאחר שבץ איסכמי חריף

CT של שבץ (צילום: אילוסטרציה)

למרות שתרומבקטומיה אנדווסקולרית (EVT) בשבץ איסכמי חריף מומלצת על פי ההנחיות המקובלות לצורך שיפור ההתאוששות הפונקציונלית, עד כה אין מספיק נתונים על הקשר של פעולה זו עם שיעורי התמותה.

קבוצת חוקרים גרמנים פרסמו  עבודה בכתב העת המוביל JAMA שנועדה לזהות מחקרים רלוונטיים המשווים את הטיפול ב-EVT לעומת טיפול רפואי אחר מבחינת שיעורי תמותה תוך 90 יום מהאירוע המוחי.

החוקרים כללו את כל הניסויים הקליניים האקראיים שהופיעו כציטטות במסמך ההמלצות העדכניות (2018) של ה-American Stroke Association. החוקרים מצאו עשרה מחקרים רלוונטים (שני מחקרים ירדו בשל שימוש מועט מדי ב-EVT). הנתונים נבדקו על ידי שני חוקרים עצמאיים ונבדק בשנית על ידי ארבעה אחרים.

נתוני המחקר הייחודיים (שאינם כוללים נבדקים חוזרים ממחקרים נוספים) שולבו בשיטת Cochran-Mantel-Haanszel ובמודל אקראי לחישוב נתונים סטטיסטיים של יחסי סיכון (RR) עם 95% CI.

החוקרים חישבו  את הסיכון לתמותה או לדימום תוך גולגולתי 90 יום מהאירוע. ניתוחי רגישות בוצעו להשוואת ניסויי EVT בחלון מוקדם (שכללו מטופלים מתחילת הסימפטומים ואילך) בהשוואה לניסויי EVT מאוחרים (שכללו מטופלים מ-6 שעות לאחר הופעת הסימפטומים ואילך).

בעשרת הניסויים עם 2,313 מטופלים, EVT הפחית משמעותית את הסיכון לתמותה ב-3.7% בהשוואה לטיפול הרפואי הסטנדרטי (15.0% vs 18.7%; RR, 0.81; 95% CI, 0.68-0.98; P = .03). המגמות היו דומות בין ההתערבות המוקדמת (RR, 0.83, 95% CI, 0.67-1.01, P = .06) להתערבות המאוחרת (RR,י0.76, CI י95%, 0.41-1.40, P = .38). לא היה הבדל בסיכון לדימום תוך גולגולתי ב-EVT לעומת טיפול רפואי (4.2% לעומת 4.0%, RR, 1.11, 95% CI, 0.71-1.72, P = .65). מגבלות המחקר כוללות הטרוגניות של פרוטוקולי הניסויים שנכללו והטיות שמקורן בניסויים שהסתיימו בטרם עת.

מטה-אנליזה זו של כלל הראיות על EVT, שצוינה ב-2018 American Association Stroke / American Heart Association, מראה יתרונות משמעותיים להישרדות במהלך 90 הימים הראשונים לאחר שבץ איסכמי חריף בהשוואה לטיפול רפואי בלבד.

מקור:

Lin, Yingfeng, Volker Schulze, Maximilian Brockmeyer, Claudio Parco, Athanasios Karathanos, Yvonne Heinen, Michael Gliem et al. "Endovascular Thrombectomy as a Means to Improve Survival in Acute Ischemic Stroke: A Meta-analysis." JAMA neurology (2019).

נושאים קשורים:  מחקרים,  תרומבקטומיה אנדוווסקולרית,  אירוע מוחי
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו