אנדוקרדיטיס זיהומית 07.10.2019

איך השפיע שינוי ההנחיות למתן אנטיביוטיקה למניעת אנדוקרדיטיס זיהומית?

החוקרים הציגו את ההשפעה של השינויים בהנחיות למתן אנטיביוטיקה מניעתית למטופלים המצויים בסיכון בינוני לאנדוקרדיטיס זיהומית

אנטיביוטיקה (אילוסטרציה)
אנטיביוטיקה (אילוסטרציה)

בשנת 2007 המליץ איגוד הלב האמריקאי על מתן אנטיביוטיקה מניעתית למניעת אנדוקרדיטיס זיהומית (IE – Infective endocarditis) רק למטופלים בסיכון הגבוה ביותר. עד כה, לא ברור האם השינוי בהמלצות השפיע על אופן השימוש באנטיביוטיקה מניעתית ועל ההיארעות של IE.

החוקרים זיהו את כל האשפוזים הקשורים ל-IE משנת 2002 עד 2014 בקרב מבוגרים בסיכון גבוה ובינוני ל-IE, תוך ריבוד לפי גיל. כמו כן, החוקרים השתמשו במידע הנוגע למתן מרשמים לאנטיביוטיקה מניעתית למבוגרים בגילאי 65 שנים ומעלה מתוך מאגר המידע Ontario Drug Benefit.

התוצאים שנבדקו במחקר כללו את שיעורי מתן המרשמים לאנטיביוטיקה מניעתית ואת ההיארעות של אשפוזים הקשורים ל-IE. כמו כן, החוקרים בדקו את מגמת השינוי במאפייני המטופלים והפתוגנים. בנוסף, החוקרים השתמשו באנליזות זמן עם רגרסיה סגמנטלית ובאנליזות change-point.

תוצאות המחקר הראו ירידה משמעותית במתן המרשמים לאנטיביוטיקה מניעתית למטופלים בסיכון בינוני לאחר שינוי ההנחיות (ממוצע רבעוני של מתן מרשמים 30,680 בהשוואה ל-17,954 [level change -6,481; P= 0.0004] באוכלוסייה של מיליון איש), כמו גם ירידה מינימלית, אך מובהקת, ולאחריה עליה איטית במתן המרשמים לאוכלוסייה בסיכון גבוה.

החוקרים זיהוי 7,551 מקרי אשפוז הקשורים ל-IE בקרב 6,884 מטופלים בגילאי 18 שנים ומעלה. בקרב מבוגרים בגילאי 65 שנים ומעל, שיעור ה-IE הממוצע עלה מ-872 ל-1,385 ו-229 ל-238 למיליון אנשים בסיכון ברבעון בקבוצת הסיכון הגבוה ובקבוצת הסיכון הבינוני, בהתאמה.

כמו כן, אנליזת change-point הצביעה כי העלייה בקרב מבוגרים בגילאי 65 שנים ומעלה התרחשה במחצית השנייה של שנת 2010, 3 שנים לאחר שינוי ההנחיות. הפתוגנים הנפוצים ביותר שנמצאו כגורמים ל-IE היו Staphylococcus aureus ומיני סטרפטוקוק, שהיוו 30.3% ו-26.4% מהמקרים, עם ירידה בזיהומים כתוצאה מסטרפטוקוק במשך הזמן.

החוקרים הסיקו כי היתה ירידה מובהקת במתן אנטיביוטיקה מניעתית למטופלים בסיכון בינוני וכי היה שינוי קל בקבוצת הסיכון הגבוה לאחר שינוי ההנחיות ב-2007. עם זאת, האשפוזים הקשורים ל-IE עלו בקרב שתי קבוצות הסיכון 3 שנים לאחר שינוי ההנחיות. תוצאות המחקר מספקו תמיכה נוספת להפסקת מתן אנטיביוטיקה למטופלים בסיכון בינוני.

מקור:

Garg, P. et al. (2019) Circulation 140.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנדוקרדיטיס זיהומית,  אנטיביוטיקה מניעתית,  קווים מנחים,  שיעור אשפוזים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו