גמילה מקנאביס 07.10.2019

תוצאות טובות לגואנפצין בהפחתת תסמיני גמילה מקנאביס

מחקר זה בדק משתמשי קנאביס קבועים בתנאי מעבדה והשווה בין האגוניסט האדרנרגי גואנפצין לבין אינבו מבחינת השפעה על תסמיני גמילה כמו הפרעות שינה ואי שקט

לופקסידין (Lofexidine) הוא אגוניסט לקולטנים אדרנרגיים מסוג α2a, שהפחית הפרעות שינה הקשורות לגמילה מקנאביס במעבדה, אך תופעות לוואי (כמו תת לחץ דם ועייפות) מגבילות את מידת השימושיות שלו כטיפול להפרעת שימוש בקנאביס.

מחקר זה בחן את היעילות והסבילות של מתן יומי לפני השינה של גואנפצין (Guanfacine), אגוניסט לקולטנים אדרנרגיים מסוג α2a המאושר על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי. המחקר נערך בסביבה של מודל מעבדתי אנושי של הפרעת שימוש בקנאביס.

המחקר כלל 13 גברים ושתי נשים שעישנו קנאביס על בסיס יומי ולא חיפשו טיפול. הנבדקים השלימו שתי תקופות מחקר בנות תשעה ימים כל אחת בתנאי אשפוז. בכל תקופה נבחנה השפעת מתן יומי של אינבו או של גואנפצין בשחרור מיידי (2 מיליגרם) על שיכרון מקנאביס (הושג על ידי מתן טטרה-הידרו-קנאבינול [THC] בריכוז 5.6% במשך יומיים), על תופעות גמילה (ארבעה ימים ללא שימוש בקנאביס), ועל הישנות עוקבת (שלושה ימים עם שימוש עצמאי בקנאביס).

בוצע תיעוד של דירוג הגורמים הבאים: מצב-רוח, שינה, השפעות על לב וכלי-דם, צריכת מזון, תפקוד נפשי-תנועתי, ושימוש עצמאי בקנאביס. טרם כל תקופת אשפוז, נערך שלב בתנאי מרפאה שמטרתו היתה פינוי תרופתי והשראת מינון.

תחת טיפול עם אינבו, הימנעות מקנאביס הביאה לתסמיני גמילה משמעותיים, כולל אי שקט, הפרעות שינה וחוסר תיאבון. גואנפצין הפחית את הדירוגים שניתנו לאי-שקט, ושיפר את ההערכה האובייקטיבית שניתנה לשינה בזמן הגמילה מקנאביס, אך לא הפחית את הצריכה העצמאית של הקנאביס לאחר מכן. הסבילות של המטופלים לגואנפצין היתה טובה, עם ראיות מועטות לעייפות וירידות קלות בלבד בלחץ-הדם של הנבדקים (לא היה צורך בהימנעות ממנה של התרופה עקב תת לחץ דם).

החוקרים הסיקו שמתן יומי ובודד של גואנפצין לפני השינה שיפר את איכות השינה ואת מצב הרוח במהלך הגמילה מקנאביס ביחס לאינבו. ממצאים חיוביים אלה תומכים בקיום מחקרי-המשך בהם ראוי לבחון מינונים שונים של גואנפצין, את צורת המתן והתדירות שלו, או את שילובו עם תרופות אחרות בכדי להגדיל את הסבירות להשפעה על שימוש בקנאביס.

מקור: 

Haney, M. et al. (2019). Addiction Biology. 24(4):707-716

נושאים קשורים:  מחקרים,  קנאביס,  גמילה,  גואנפצין
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו