מחלות המטולוגיות 10.10.2019

האם יש מקום למעכבי משאבת פרוטונים כטיפול מניעתי בחולים המטולוגיים?

החוקרים מצאו כי בערך 60% מהמטופלים עם מיאלומה, לימפומה וכאלה שעברו השתלת מח עצם עצמית, קיבלו PPIs כמניעה במהלך הטיפול הכימותרפי ואחריו ללא התוויה לגיטימית

מעכבי משאבות פרוטונים (proton pump inhibitors - PPIs) הם תרופות הניתנות לעתים קרובות כטיפול מניעתי בחולים המטולוגיים, הן באשפוז והן בקהילה. עם זאת, סקר לא רשמי ביחידות המטולוגיות באוסטרליה העלה כי ישנם הבדלים משמעותיים בהתוויות לשימוש ב-PPIs. זאת בדומה לסקירת ספרות קיימת שהראתה מחסור בראיות חזקות מספיק המצדיקות את השימוש ב-PPIs. בין ההתוויות הקיימות היו: מוקוזיטיס כתוצאה מטיפול כימותרפי, טרומבוציטופניה או נטילת סטרואידים במינון גבוה.

בהיעדר גורמי סיכון נוספים, שימוש יתר ב-PPIs הוא תופעה רלוונטית גם בהיבט הכלכלי וגם בכל הנוגע לתופעות לוואי, המקושרות ללקיחה ממושכת.

החוקרים ביצעו סקירה שבחנה את אופן הטיפול ב-PPIs במוסד הרפואי שלהם במהלך תקופה של 14 חודשים. נמצא כי בערך 60% מהמטופלים עם מיאלומה, לימפומה וכאלה שעברו השתלת מח עצם עצמית, קיבלו PPIs כמניעה במהלך הטיפול הכימותרפי ואחריו, ללא התוויה לגיטימית.

החוקרים מפצירים במוסדות הרפואיים להעריך מחדש את ההצדקות לשימוש ב-PPIs, ובנוסף ליזום מחקרים שיצמצמו את הפערים בידע הקיים בנושא.

מקור:

Leitinger, E. et al. (2019). Internal Medicine Journal. https://doi.org/10.1111/imj.14241

נושאים קשורים:  מחקרים,  מעכבי משאבות פרוטונים,  טיפול כימותרפי,  מטופלים המטולוגיים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו