כאב ראש מתחי 27.10.2019

התערבות שינה פסיכולוגית עבור מיגרנה וכאב ראש מתחי (Tension-type headache): סקירה ומטא-אנליזה

התערבויות שינה פסיכולוגיות משפרות שינה ואת תדירות כאבי ראש אך ישנן עדויות סותרות בנוגע להשפעה על עוצמת כאב הראש

שינה. אילוסטרציה

שינה מופרעת, איכות שינה ירודה ומשך שינה לא מספק או מוגזם, הם גורמים ידועים לכאבי ראש ראשוניים ומשניים. בהתחשב בכך, ניתן לשער ששיפור השינה יפחית את כאבי הראש.

במאמר זה, הכותבים סקרו באופן שיטתי את הספרות, ובחנו מחקרים המשתמשים בהתערבויות שינה פסיכולוגיות לטיפול במיגרנה וכאב ראש מתחי. הכותבים חיפשו במקורות מידע שונים (PubMed, EMBASE, CINAHL, PsycINFO ו-Cochrane Central), תוך שימוש במונחים הנוגעים להתערבויות שינה פסיכולוגיות וכאבי ראש.

ניתוח (מטא-אנליזה) בוצע לשני תוצאים: תדירות כאבי ראש ועוצמת הכאב. החוקרים מצאו 103 מחקרים מתאימים ומתוכם 55 כפילויות. לאחר יישום קריטריוני ההכללה במטא-אנליזה, נותרו שלושה מחקרים. מחקר נוסף התפרסם לאחר החיפוש הראשוני, ונמצא כחלק מחיפוש חודשי לעדכונים כך שבסך הכול ארבעה מחקרים נכללו במחקר.

החוקרים מצאו שהתערבויות שינה פסיכולוגיות (במחקר אחד, בשילוב עם טיפול תרופתי) הפחיתו משמעותית את תדירות כאבי הראש ועוצמת כאבי הראש, ושלושה מחקרים שיפרו תוצאות שינה (משך, יעילות, ישנוניות יתר וכד').

לסיכום, התערבויות שינה פסיכולוגיות משפרות את תדירות כאבי הראש וגם את השינה. עם זאת, יש עדויות סותרות להשפעה על עוצמת כאב הראש, ועד כה נערך מספר המחקרים קטן בנושא. למרות האמור לעיל, השיפורים הבולטים בכאבי הראש והשינה שהושגו לאחר התערבויות שינה פסיכולוגיות נראים מבטיחים, ודורשים חקירה נוספת.

מקור: 

Psychological Sleep Interventions for Migraine and Tension-Type Headache: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sullivan D. P. et al. (2019) Scientific Reports 9, 6411

נושאים קשורים:  כאב ראש מתחי,  מיגרנה,  הפרעות שינה,  התערבות שינה פסיכולוגית,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו