מחלות נוירולוגיות 15.12.2019

מצוקה בשלבי החיים המוקדמים ומחלות נוירולוגיות - תשובות חדשות לשאלות ישנות

מצוקה בשלבי החיים המוקדמים, במיוחד בתקופת הלידה, משפיעה על התבגרות והבשלת מעגלים חשמליים במוח, ועלולה הוות גורם סיכון להתפתחות בעיות קוגניטיביות

תא עצב במוח (צילום: אילוסטרציה)
תא עצב במוח (צילום: אילוסטרציה)

מחלות נוירולוגיות, ביניהן פגיעה קוגניטיבית, ירידה בזיכרון ודמנציה, משפיעות על למעלה מ-50 מיליון אנשים ברחבי העולם, מה שמהווה נטל משמעותי על הפרט ועל החברה. הפרעות אלו נובעות משילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים וחווייתיים, כאשר לשני האחרונים השפעה גדולה במיוחד במהלך תקופות רגישות בהתפתחות.

בסקירה זו מתמקדים החוקרים בתרומתן של חוויות שליליות בשלבי החיים המוקדמים להתפתחות מוחית פגומה. התפתחות מוחית פגומה זו עלולה להוות מצע להתפתחות בעיות קוגניטיביות.

החוקרים מצאו מספר תגליות שנבעו ממחקרים בתחומים מגוונים, הכוללים בין השאר מחקרים על בני אדם וניסויי מודל. תגליות אלו מצביעות על כך שמצוקה בשלבי החיים המוקדמים, במיוחד בתקופת הלידה, משפיעה על התבגרות והבשלת מעגלים חשמליים במוח המעורבים בקוגניציה.

יתר על כך, ממצאים חדשים מצביעים על כך שאותות סביבתיים ואותות "הוריים" (Parental signaling) מקוטעים ולא צפויים מהווים גם הם סוג חדש של מצוקה. כאמור, מצוקה זו עלולה בהמשך לגרום לנטייה למחלות קוגניטיביות, באמצעות מנגנונים המשפיעים על התבגרות והבשלה לא תקינים של חיווט המוח.

מקור:

Short K. S. et al. (2019) Nature Reviews Neurology

נושאים קשורים:  מחקרים,  נוירולוגיה,  דמנציה,  למידה וזיכרון,  הפרעות נוירו-התפתחותיות,  גורמי סיכון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו