כאב ראש מקבצי 30.12.2019

כאב ראש מקבצי: אבחנה, פתופיזיולוגיה וטיפול

עדכונים אחרונים בנושא האבחנה, הפתופיזיולוגיה, והטיפולים בכאבי ראש מקבציים

כאב ראש, מיגרנה (אילוסטרציה)

כאב ראש מקבצי מהווה הפרעת כאב ראש (Cephalalgia) אוטונומית טריגמינלית, המאופיינת בהתקפי כאב ראש מכאיבים במיוחד, חד-צדדיים וקצרים. כאבים אלו מלווים בתסמינים אוטונומיים איפסילטרלים (ipsilateral) או בתחושת חוסר שקט ולחץ, או שניהם. לחומרת ההפרעה ישנה השפעה גדולה מאד על איכות חייו של המטופל, ובמקרים מסוימים עלולה אף להוביל למחשבות אובדניות.

ההנחה כיום היא שכאב ראש מקבצי מערב פעילות מסונכרנת חריגה בהיפותלמוס, במערכת הטריגמינו-וסקולרית (trigeminovascular) ובמערכת העצבים האוטונומית. נראה כי ההיפותלמוס ממלא תפקיד מהותי ביצירת "מצב מתירני" המאפשר את התחלת ההתקף, ואילו ההתקפים עצמם ככל הנראה מערבים את מערכת העצבים ההיקפית.

טריפטנים (Triptans) הם התרופות היעילות ביותר לטיפול בהתקפים חריפים של כאב ראש מקבצי. בנוסף, נבדקים נוגדנים חד שבטיים כנגד calcitonin gene-related peptide , מוליך עצבי חיוני של המערכת הטריגמינלית, עבור טיפול מניעתי לכאבי הראש המקבציים. מחקרים אלה יעמיקו את הבנת המחלה, ואולי יחשפו יעדים טיפוליים חדשים.

מקור: 

Hoffmann J. et al. (2018) Lancet Neurology 17, 75-83

נושאים קשורים:  כאב ראש מקבצי,  כאבי ראש,  פתופיזיולוגיה,  טיפול,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו