שבץ מוחי 09.01.2020

הסכנה בטיפולים נסיוניים שליליים (לא ניטרליים) בניהול שבץ מוחי חריף

נוירולוגים בריטים פרסמו סקירה בכתב העת המדעי המוביל JAMA שמטרתה להפחית את הסיכון למחקרים קליניים בתחום השבץ שעלולים להזיק לחולים

שבץ מוחי. אילוסטרציה

יש מספר מצומצם של טיפולים מועילים לשבץ מוחי חריף (למשל, יחידות שבץ מוחי, רה-פרפרפוזיה חוזרת, אספירין, קרניוקטומיות), אך במקביל יש מספר רב של התערבויות שליליות (להבדיל מנטרליות) המתבססות על מנעד רחב של מנגנוני פעולה שונים ומגוונים.

מספר נוירולוגים בריטים פרסמו סקירה בכתב העת המדעי המוביל JAMA שמטרתה להפחית את הסיכון למחקרים קליניים עם תוצאות מזיקות בעתיד. הרופאים מנסים למפות בעבודה זו את האתיולוגיות השונות לנזקים שנגרמו בהתערבויות קודמות שיושמו על מטופלים במחקרים קליניים.

מחברי הסקירה מציינים בראשיתה כי יש מספר נמוך של טיפולים מועילים לשבץ איסכמי חריף לעומת מספר גבוה של התערבויות שנוסו וגרמו לתוצאות שליליות (לא נייטרליות). אלו התערבויות שנוסו במחקרים קליניים אקראיים (RCT), שכוללות שימוש בחומרים נוירו-פרוטקטיביים, נוגדי קרישה, חומרים אנטי דלקתיים, נוגדי רדיקלים חופשיים, מנקזי שטפי דם, וחומרים בעלי פעילות ואזו-אקטיבית. תרופות אחרות שנוסו  הפחיתו את היעילות התרומבוליטית או גרמו לרעילות נוירו-פסיכיאטרית או לבבית. בשטף דם תוך מוחי, עירוי טסיות דם נמצא כמסוכן.

החוקרים מדגישים כי למרות החשיבות של יישום טיפולי פרפרפוזיה בהקדם האפשרי. יישום מוקדם של אסטרטגיות אחרות כמו פיזיותרפיה וחומרים ואזו-דפרסורים עלול דווקא לסכן את החולים.

מחברי הסקירה מסכמים כי  הלקחים שנלמדו מ-RCTs שליליים לטיפול בשבץ חיוניים לעיצוב מחקרים עתידיים. מחקרים פרה-קליניים רב-מרכזיים הם הכרחיים ויש להכניס חיות מחקר שמתו לאנליזות הסופיות.

מחקרים קליניים אקראיים חייבים להעריך את השפעות הבטיחות מהבחינות הנוירולוגיות, כלי הדם, הלב, ובטיחות כללית. יש לפרסם את כל הניסויים הפרה-קליניים וניסויי ה-RCT ללא קשר לתוצאותיהם. למידה מהעבר תסייע בהפחתת מספר המחקרים הקליניים בתחום השבץ עם תוצאות שליליות.

מקור:

Bath, Philip M., Jason P. Appleton, and Timothy England. "The Hazard of Negative (Not Neutral) Trials on Treatment of Acute Stroke: A Review." JAMA neurology (2019).

נושאים קשורים:  שבץ,  מחקרים קליניים,  שבץ איסכמי,  שבץ המורגי,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו