אלצהיימר 13.01.2020

בדיקת סקר חדשה לאלצהיימר: הערכת הסיכון באמצעות בדיקת שתן

גישה חדשה לבדיקות סקר לאלצהיימר, המבוססת על רמת תרכובות פראוקסידציית ליפידים בשתן, מאפשרת להבין מהי הסבירות כי מטופל סובל מאלצהיימר עוד בשלביה המוקדמים של המחלה

האבחון הביולוגי הסטנדרטי של מחלת האלצהיימר כיום, מבוסס על נהלים יקרים או פולשניים. מחקרים שנערכו לאחרונה התמקדו במספר מנגנונים מולקולריים המעורבים במחלה החל משלביה המוקדמים. אחד מהמנגנונים המולקולריים הללו הוא פראוקסידציה של ליפידים (lipid peroxidation). על כן, בדיקת סקר לא פולשנית המבוססת על תרכובות פראוקסידציית ליפידים (Lipid peroxidation compounds), יכולה להיות יעילה מאוד.

אוכלוסיית המחקר כללה חולי אצלהיימר מאובחנים בשלבים המוקדמים של המחלה ומשתתפים בריאים. תרכובות פראוקסידציית ליפידים נמדדו בשתן באמצעות שיטה אנליטית מאומתת, המבוססת על כרומטוגרפיה נוזלית מצומדת עם ספקטרומטריית מסה טנדם (liquid chromatography coupled to tandem mass spectrometry). לאחר מכן, ביצעו החוקרים הערכה סטטיסטית באמצעות שני מודלים; רגרסיה לינארית (Elastic Net) ורגרסיה לא-לינארית (Random Fores) ששימשו להבחין בין קבוצות משתתפים.

החוקרים מצאו כי מודלי הרגרסיה תאמו למידע שהתקבל ממספר סמנים ביולוגיים של פראוקסידציית ליפידים (איזופרוסטנים - isoprostanes, נוירופרוסטנים - neuroprostanes, פרוסטגלנדינים - prostaglandines, דיהומו-איזופרוסטאנים - dihomo-isoprostanes) בשתן כמנבאים פוטנציאלים של אלצהיימר בשלבים מוקדמים. מודלי חיזוי אלה השיגו שטח מאומת תחת עקומת ROCיreceiver operating characteristic curve) (AUC-ROCs> 0.68 ותוצאותיהם תומכות אחד את השני, כיוון שהם מבוססים על עקרונות אנליטיים שונים.

לסיכום, מדובר בגישה חדשה לבדיקות הסקר לאלצהיימר, המבוססת על שימוש בשני מודלים משלימים של רגרסיה ורמתן של מספר תרכובות פראוקסידציית ליפידים בשתן, המאפשרת להבין מה הסבירות כי מטופל סובל מאלצהיימר עוד בשלביה המוקדמים של המחלה.

מקור:

Peña-Bautista C. et al. (2019) Scientific Reports

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת אלצהיימר,  בדיקות סקר,  אבחון אלצהיימר
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו