סרטן המעי הגס 03.03.2020

ההנחיות האמריקאיות לתכנית מעקב לאחר קולונוסקופיה ראשונה

המלצות מעודכנות של ה-MSTF לתכנית מעקב אחרי אנשים שעברו קולונוסקופיה ראשונה והסרת פוליפים שאותרו מהמעי הגס, לפני הפיכתם לגידולים סרטניים

בדיקות סריקה למניעה ואבחון מוקדם של סרטן המעי הגס מומלצות לאנשים בריאים מגיל 50 ומעלה הנמצאים בסיכון רגיל. אנשים בעלי סיכון ממוצע לחלות בסרטן המעי הגס, שביצעו בדיקת קולונוסקופיה, אינם צריכים לחזור על הבדיקה יותר מפעם אחת בעשר שנים. אם במהלך הקולונוסקופיה מתגלים פוליפים, חשוב להסיר ולבדוק אותם במעבדה. מספרם, גודלם ואפיוניהם של הפוליפים המוסרים משפיעים על לוח זמני בדיקות המעקב לאבחון מוקדם של סרטן המעי הגס.

כוח המשימה הרב ארגוני בארה"ב בתחום סרטן המעי הגס (MSTF – U.S. Multisociety Task Force on Colorectal Cancer) בחן את הראיות המדעיות החדשות שהצטברו מאז 2012, ובהתבסס על כלל הממצאים, פרסם ב-18 בפברואר 2020 המלצות מעודכנות לתכנית מעקב אחר אנשים שעברו קולונוסקופיה ראשונה והסרת פוליפים שאותרו מהמעי הגס, לפני הפיכתם לגידולים סרטניים.

ההמלצות כוללות הנחיות מפורטות יותר למעקב אחרי הסרת פוליפים משוננים (serrated polyps), אחד מגורמי הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס); מעקב צמוד יותר אחרי נוכחות פוליפים, בהתבסס על ראיות מדעיות חדשות לגבי ממצאים של סרטן מעי גס, ולא רק ראיות המבוססות על הסיכון לנוכחות אדנומה (adenoma, פוליפ עם סיכון גבוה לממאירות) מתקדמת במהלך המעקב; וכן שימת דגש על חשיבותה של בדיקה התחלתית איכותית, כבסיס. בדיקה איכותית מוגדרת כבדיקה שהושלמה במלואה עד קצה המעי הגס, לאחר הכנה הולמת של המעי, שבוצעה על ידי מומחה שדאג להסרתם המלאה של פוליפים, הנחשבים כגורמי סיכון.

(באדיבות האגודה למלחמה בסרטן)

נושאים קשורים:  קולנוסקופיה,  סרטן המעי הגס,  מחקרים,  תכנית מעקב,  בדיקת סקר
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו