מיגרנה 02.08.2020

הדמיה מוחית במיגרנה – עד כמה הדבר נחוץ ומהן ההנחיות?

האם יש צורך בהדמיה מוחית כשמדובר בכאב ראש המתאים למאפיינים של מיגרנה? סקירה שיטתית של איגוד כאבי הראש האמריקאי והנחיות מבוססות ראיות

בדיקת מוח ב-MRI (אילוסטרציה)

מטרת החוקרים היתה לספק המלצות עדכניות מבוססות ראיות, בנוגע לתזמון בו יש לבצע הדמיה מוחית, בחולים עם מיגרנה. החוקרים ביצעו סקירה שיטתית בה הכלילו מחקרים שבדקו חולים מעל גיל 18, שנזקקו לטיפול מרפאתי לכל סוג של מיגרנה, וביצעו הדמיה מוחית כלשהי (MRI או CT).

החוקרים חיפשו במאגרי המידע Medline ,Web of Science וב-Cochrane Clinical Trials, בין 1973 ל-31 לאוגוסט 2018. הם זיהו מחקרים מתוכם דלו נתונים והעריכו את איכות הראיות בעותק נוסף. את איכות המחקרים העריכו באמצעות סולם Newcastle‐Ottawa.

החוקרים מצאו בחיפוש הראשוני 2,269 עבודות. מתוכן, 23 מאמרים עמדו בקריטריונים להכללה ומצאו את מקומם בסקירה הסופית. מרבית המחקרים היו מחקרים רטרוספקטיביים או מחקרי חתך, ורק ארבעה היו פרוספקטיביים. מתוך כלל המחקרים, עשרה מחקרים העריכו רק את התועלת של CT, תשעה רק את התועלת של MRI וארבעה העריכו את התועלת של שתי שיטות ההדמיה.

הם דיווחו כי מומים שכיחים כללו איסכמיה כרונית או אטרופיה (בסריקת CT ו-MRI), וכן נגעים לא ספציפיים בחומר הלבן (ב-MRI). עוד מצאו כי מומים משמעותיים מבחינה קלינית הדורשים התערבות היו יחסית נדירים. לבסוף, התברר כי מומים בעלי משמעות קלינית בחולים עם כאבי ראש המתאימים למיגרנה, ללא מאפיינים אטיפים או דגלים אדומים, לא היו שכיחים יותר בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

החוקרים הגיעו למסקנה כי אין הכרח לבצע הדמיה מוחית לחולים עם כאבי ראש המתאימים להגדרה של מיגרנה, כאשר הבדיקה הנוירולוגית שלהם תקינה ואין להם מאפיינים אטיפים או דגלים אדומים.

הם סבורים כי ניתן לשקול הדמיה בדרגה A כאשר יש חשש למיגרנה, במקרים הבאים: אאורה לא אופיינית, ממושכת או מתמשכת; עלייה בתדירות, בחומרה או שינוי במאפיינים הקליניים, מיגרנה לראשונה או המיגרנה הגרועה ביותר לדברי המטופל, מיגרנה עם אאורה שמקורה בגזע המוח, מיגרנה המלווה בבלבול, מיגרנה עם ביטויים מוטוריים (מלווה בשיתוק צד אחד של הגוף), תוספות למיגרנה בשלב מאוחר בחיים, אאורה ללא כאב ראש, כאב ראש חד צידי וכאב ראש פוסט-טראומתי. לטענת החוקרים, מרבית המאפיינים הללו מהווים מוסכמה ונתמכים על ידי מעט ספרות או לא נתמכים בספרות כלל.

מקור: 

Evans, R. W. et al. The Journal of Head and Face Pain 2020; 60(2); 318-336. https://doi.org/10.1111/head.13720

https://headachejournal.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/head.13720

נושאים קשורים:  אאורה,  מיגרנה,  סקירה שיטתית,  הדמיה מוחית,  מחקרים,  כאבי ראש
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו