כאב 04.07.2021

האם גרייה מוחית ברזולוציה גבוהה מביאה לשיכוך כאב?

חוקרים בחנו את ההשפעה של שלושה פרוטוקולים טיפוליים של HD-tDCS המכוון לאזורי עיבוד הכאב במוח מול ההשפעה של אינבו - הנה התוצאות

גרייה מוחית באמצעות זרם ישר ברזולוציה גבוהה (HD-tDCS) של אזורי מוח הקשורים לעיבוד כאב עשויה להביא להשפעה של שיכוך כאב שתהיה ניכרת הן בחוויה החושית והן בסף הכאב.

במחקר הקצאה אקראית כפול סמיות, שפורסם בכתב העת Pain, העריכו החוקרים את הרגישות הסומטו-סנסורית לאחר HD-tDCS המכוון לאזור המוטורי העיקרי בקליפת המוח (M1) ו/או לקליפת המוח הקדם-מצחית הגבית-צדית (DLPFC).

81 מטופלים (מתוכן 40 נשים) הוקצו באופן אקראי לטיפול באמצעות אחד מתוך ארבעה פרוטוקולי HD-tDCS אנודליים (20 דקות) למשך שלושה ימים רצופים: Sham-tDCS, DLPFC-tDCS, M1-tDCS ו- DLPFC & M1-tDCS (גירוי של שני האזורים במקביל).

הרגישות הסומטו-סנסורית הוערכה בכל יום, לפני ואחרי כל טיפול tDCS באמצעות הערכת סף הזיהוי וסף הכאב לגירוי עורמי מכני או באמצעות חום, סף זיהוי התנודות (ויברציות) וסף הכאב המופק באמצעות לחץ.

בהשוואה ל-Sham-tDCS, אף אחד מפרוטוקולי ה-HD-tDCS הפעילים לא הביא לשינויים מובהקים בסף הזיהוי או בסף הכאב. באופן בלתי תלוי בפרוטוקול ה-tDCS, כל ספי הכאב והזיהוי מלבד סף זיהוי התנודות עלו באופן מיידי לאחר פרוטוקול ה-tDCS הראשון בהשוואה למצב הבסיסי (P <0.05).

לסיכום, פרוטוקולי הגירוי הפעילים לא הצליחו לגרום לכוונון מובהק של הסף הסומטו-סנסורי באוכלוסיה בריאה זו בהשוואה ל-sham-tDCS. רגישות מופחתת לאחר ההתערבות הראשונה ללא קשר לפרוטוקול ה-HD-tDCS מעידה על אפקט אינבו או להסתגלות אפשרית לבדיקות הכמותיות להערכת התחושה. ממצאים אלה מוסיפים עוד נתונים לספרות על חוסר השפעה של טיפול באמצעות HD-tDCS על מערכת סומטו-סנסורית בריאה.

מקור:

Kold, S et al. Pain. 2021 Jun 1;162(6):1659-1668.doi: 10.1097/j.pain.0000000000002187.

נושאים קשורים:  מחקרים,  גרייה מוחית,  רזולוציה גבוהה,  זרם ישר,  שיכוך כאב,  אינבו
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו