דלקת מפרקים ספחתית  18.08.2021

יעילות שיטות טריאז' לזיהוי דלקת מפרקים ספחתית

אולטרסאונד מוכוון לשריר-שלד, שאלון סקר או הערכה על ידי פיזיותרפיסט מומחה - מהי השיטה היעילה ביותר לטריאז' של מטופלים עם חשד לדלקת מפרקים ספחתית?

דלקת מפרקים ספחתית. אילוסטרציה

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Arthritis Care and Research, חוקרים ניסו לאפיין את השילוב המיטבי של שיטות טריאז' על מנת לזהות דלקת מפרקים ספחתית (PsA), בקרב חולי ספחת עם תסמינים מוסקולוסקלטלים. כמו כן, החוקרים תיארו את תוצאות הטיפול לאחר שנה.

המחקר נערך בקרב מטופלי ספחת ללא אבחנה קודמת של PsA, אשר הופנו להערכה בשל תלונות מוסקולוסקלטליות. כל אחד מ-203 המטופלים שנרשמו למחקר, עבר הערכה באמצעות שלוש שיטות טריאז': (1) הערכה על ידי פיזיותרפיסט מומחה; (2) אולטראסאונד מוכוון לשריר-שלד (MSK-US) ו-(3) שאלוני סקר לזיהוי PsA.

לאחר מכן, המטופלים נבדקו על ידי ראומטולוג אשר קבע את סטטוס מחלתם וסיווג אותם כ: "לא PsA", "ייתכן PsA" או "PsA". המטופלים חזרו לביקורת לאחר שנה, במהלכה הוערך שינוי בסטטוס מחלתם. רגישות וסגוליות חושבו עבור כל שיטת טריאז' בנפרד וכן עבור שילובים שונים שלהן.

החוקרים מצאו כי 8.8% מהמטופלים סווגו כ-PsA ו-23.6% כי "ייתכן PsA". לא נמצא הבדל מובהק ביעילותה של כל שיטת טריאז' בנפרד.

השיטה עם הרגישות הגבוהה ביותר היתה MSK-US (89%) והסגוליות הגבוהה ביותר יוחסה לשאלון הסקר Psoriatic Arthritis Screening and Evaluation (PASE) (79%). הוספת ממצאי MSK-US שיפרה את יכולותיהן של כל אחת מן השיטות. בסך הכל, תשעה מטופלים סווגו מחדש כ-PsA לאחר שנה. נמצא שיפור מובהק בכלל התוצאים שנמדדו, כפי שדווחו על ידי המטופלים לאחר שנה (p<0.001).

החוקרים סיכמו כי שילוב של MSK-US ושאלון סקר לזיהוי PsA הביא לשיפור בביצוע טריאז' למטופלים עם חשד ל-PsA.

מקור:

Sarabia S, Farrer C, Yeung J, Jerome D, Cook RJ, Eder L. Arthritis Care Res (Hoboken). 2021;10.1002/acr.24570. doi:10.1002/acr.24570

נושאים קשורים:  דלקת מפרקים ספחתית,  טריאז',  יעילות,  אולטרסאונד,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו