דום לב 09.09.2021

סמנים ביולוגיים לניבוי פרוגנוזה נוירולוגית לאחר דום לב

חוקרים מצאו סמנים ביולוגיים בעלי יכולת ניבוי גבוהה לפרוגנוזה נוירולוגית לאחר דום לב - שימוש שגרתי בהם עשוי למנוע מצבים של ניתוק מוקדם מדי ממכשירים מקיימי חיים

בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)

רוב החולים שנמצאים במצב של חוסר הכרה לאחר שעברו דום לב אינם עומדים בקריטריונים לתוצא גרוע בסבירות גבוהה,והפרוגנוזה שלהם נחשבת ל"בלתי מוגדרת".

במחקר שפורסם בכתב העת Intensive Care Medicine בחנו החוקרים סמנים ביולוגיים בדם המעידים על פגיעה מוחית, על מנת להגיע ליכולת חיזוי מדויקת יותר של חולים עם סבירות גבוהה יותר לתוצאים טובים, ולזיהוי מקרים של תוצאה חיובית כוזבת (FP) של פרוגנוזה שלילית, על פי ההנחיות המקובלות.

על מנת להשיג מטרות אלו ביצעו החוקרים ניתוח רטרוספקטיבי של דגימות נסיוב (סרום) שנאספו באופן פרוספקטיבי 24, 48 ו-72 שעות לאחר אירוע של דום לב במסגרת מחקר  Target Temperature Management after out of-hospital cardiac arrest (TTM).

החוקרים ניתחו סמנים שונים שהיו זמינים מבחינה קלינית כגון NSE ו-S100B, ובנוסף בחנו סמנים אפשריים חדשים כגון NFL, הרמה הכוללת של חלבון טאו, UCH-L1 ו-GFAP.

רמות הסמנים הוערכו בהתאם לערכים שצוינו על ידי המעבדה, או הוגדרו בספרות המקצועית, ושימשו לחיזוי תוצאים חיוביים (חוסר מוגבלות עד מוגבלות בינונית, ציון 1-2 בסולם Cerebral Performance Category לאחר 6 חודשים.

717 מטופלים נכללו במחקר. לרמות תקינות של NFL, tau ו-GFAP הייתה הרגישות הגבוהה ביותר, כאשר 97.2-98% מהחולים בעלי התוצאים הירודים היו בעלי רמות חריגות של סמנים אלה בנסיוב.

סמנים אלה היו גם בעלי ערך הניבוי השלילי (NPV) הגבוה ביותר, כאשר רמות תקינות של סמנים אלה ניבאו תוצא חיובי בקרב 87-95% מהחולים.

רמות תקינות של S100B ו-NSE היו בעלות ערך ניבוי שלילי של 76-82.2. רמת NSE תקינה אפשרה לזהות בצורה נכונה 67/190 (35.3%) חולים עם תוצאים חיוביים מבין אלה שסווגו כבעלי "תוצא בלתי מוגדר" על פי הקווים המנחים.

חמישה מטופלים עם ממצאים פרוגנוסטיים פתולוגיים בודדים למרות רמות תקינות של סמנים ביולוגיים היו בעלי תוצאים חיוביים.

לסיכום, רמות נמוכות של סמנים בדם המעידים על פגיעה מוחית קשורים לתוצא נוירולוגי טוב לאחר דום לב. שילוב של סמנים ביולוגיים בקביעת הפרוגנוזה הנוירולוגית עשוי לסייע בצמצום של הפסקה מוקדמת מדי של טיפול מקיים חיים.

מקור:

Moseby-Knappe, M et al. Intensive Care Medicine. 2021 Aug 21.doi: 10.1007/s00134-021-06481-4

נושאים קשורים:  מחקרים,  דום לב,  פרוגנוזה נוירולוגית,  ניבוי,  סמנים ביולוגיים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו