תיאור מקרה 25.11.2021

תיאור מקרה ישראלי: סינוס פילונידלי התברר כמלנומה

בשל הפוטנציאל הממאיר של סינוס פילונידאלי - פתח עורי קטן באזור הבין -גלוטאלי, עם תסמינים הכוללים כאב ונפיחות - הרופאים תומכים בבדיקה פתולוגית שגרתית של דגימות שנכרתו

סינוס פילונידאלי (PNS). אילוסטרציה

בתיאור מקרה שפורסם בכתב העת American Journal of Case Reports הציגו רופאים ישראלים מטופל עם PNS שאובחן כחולה ב-DNM.

סינוס פילונידאלי (PNS) הינו פתח עורי קטן באזור הבין-גלוטאלי, עם תסמינים הכוללים כאב ונפיחות. מלנומה נוירוטרופית דסמופלסטית (DNM) מהווה 1% מכלל המלנומות ומופיעה בעיקר באזור הראש והצוואר. מכיוון שהמראה שלה שפיר בדרך כלל, היא מקבלת לרוב תשומת לב כירורגית רק בשלב מתקדם או לאחר הישנות. מעורבות פרינויראלית מתרחשת ב-30%-40% מהמקרים ומלווה בתסמינים כגון נמלול, שתקון (paresis) ו/או שיתוק. ככל הנראה לא נמצא עד כה דיווח בספרות על קשר בין PNS ל-DNM.

המטופל, גבר בריא בן 31, התייצג עם כאב שמקורו בעצם הזנב (קוקסידיניה) וציסטה סקראלית מזה שנה. המטופל קיבל אבחנה ראשונית של PNS, אך לאחר כריתה וביופסיה, הפתולוגיה השתנתה ל- PNS עם DNM. המטופל עבר בדיקה לגילוי גרורות רחוקות, ללא ממצאים. עקב ממצאים אלה, עבר המטופל כריתה מקומית רחבה (WLE) עם ביופסיה של בלוטת זקיף (SLNB).

בשל הפוטנציאל הממאיר של PNS, רופאים אלה תומכים בבדיקה פתולוגית שגרתית של דגימות שנכרתו. לאחר אבחון DNM, מומלץ לתור אחר גרורות מרוחקות, ולטפל באמצעות WLE עם SLNB. בתיאור המקרה הנוכחי דווח על קשר בין PNS ל-DNM. למרות שקוקסידיניה עלולה להיגרם כתוצאה מ-PNS או ממלנומה, קיום ה-PNS סייע לאבחון מוקדם של המלנומה. על כן, יש מקום במחקר נוסף שיבחן את הקשר הסיבתי האפשרי בין המצבים הללו.

מקור:

Berger, O et al. American Journal of Case Reports. 2021 Aug 25;22:e932922.doi: 10.12659/AJCR.932922

נושאים קשורים:  סינוס פילונידלי,  מלנומה,  תיאור מקרה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו