שבץ מוחי 23.07.2023

תרומבקטומיה יעילה כטיפול יחיד בחסימה של העורק הבזילרי

חולים שאובחנו עם שבץ בשל חסימה של העורק הבזילרי וטופלו עם תרומבקטומיה בלבד הראו תוצאי יעילות ובטיחות דומים לחולים שטופלו באופן משולב עם תרומבקטומיה וטיפול תרומבוליטי

שבץ מוחי, חסימת כלי דם. אילוסטרציה

שני מחקרים אקראיים שנערכו בעבר הדגימו את התועלת של תרומבקטומיה אנדווסקולרית (EVT) בחולים הסובלים משבץ מוחי עקב חסימה של העורק הבזילרי (BAO: basilar artery occlusion). עם זאת, שיעור השימוש בטיפול תרומבוליטי תוך ורידי (IVT: intravenous thrombolytic) לפני ה-EVT היה נמוך במחקרים הללו, מה שמטיל ספק בערך המוסף של טיפול זה בתנאים הללו.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Annals of Neurology, מטרת החוקרים היתה לבדוק את היעילות והבטיחות של הטיפול עם EVT בלבד, בהשוואה לטיפול משולב עם IVT + EVT, בחולי שבץ על רקע BAO.

לצורך כך, החוקרים ערכו אנליזה של הנתונים מהמרשם Endovascular Treatment in Ischemic Stroke, מחקר פרוספקטיבי, תצפיתי ורב-מרכזי שנערך על חולים אשר אובחנו עם שבץ איסכמי חריף וטופלו עם EVT ב-21 מרכזים בצרפת בתקופה שבין 1 בינואר 2015 ל-31 בדצמבר 2021. החוקרים כללו את נתוניהם של חולים אשר אובחנו עם BAO ו/או חסימה של ה- intracranial vertebral artery, והשוו בין מטופלים שטופלו עם EVT בלבד לעומת טיפול משולב עם IVT + EVT, וזאת לאחר התאמת ציון נטייה (PS: propensity score).

המשתנים שנבחרו עבור ה-PS היו ה-mRS לפני השבץ, דיסליפידמיה, סוכרת, טיפול עם נוגדי קרישה, אופן האשפוז, ה-NIHSS וה-ASPECTS בבסיס, סוג ההרדמה ומשך הזמן מ-symptom onset to puncture. תוצאי היעילות היו תוצא תפקודי טוב (modified Rankin Scale [mRS] 0-3) ועצמאות תפקודית (mRS 0-2) לאחר 90 ימים. תוצאות הבטיחות היו דימומים תוך גולגולתיים סימפטומטיים ותמותה מכל סיבה לאחר 90 יום.

במחקר נכללו בסך הכל 385 חולים 243 (134 EVT בלבד ו-109 IVT + EVT) לאחר התאמת ה- PS. לא נמצא הבדל בין טיפול עם EVT בלבד ובין IVT +יEVT מבחינת תוצא תפקודי טוב (p = 0.45) ועצמאות תפקודית (p = 0.21). כמו כן, בין הקבוצות נמצאו שיעורים דומים של דימומים תוך-גולגולתיים סימפטומטיים ושל תמותה מכל סיבה (p = 0.24, p = 0.09, בהתאמה).

לסיכום, ממצאי החוקרים מדגימים כי טיפול עם EVT בלבד הוביל להתאוששות נוירולוגית דומה לזו שנצפתה בחולים שטופלו עם IVT + EVT, בליווי פרופיל בטיחות דומה. עם זאת, החוקרים מציינים כי בהתחשב בגודל המדגם של מחקרם ובאופי התצפית שנערכה, יש צורך במחקרים נוספים על מנת לאשר את ממצאיהם.

נושאים קשורים:  תרומבקטומיה,  טיפול תרומבוליטי,  שבץ מוחי,  חסימה של העורק הבזילרי,  יעילות,  בטיחות,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו